m

12. 12. 2014

NÁVRH ZMĚN VE FORMĚ JEDNÁNÍ ZASTUPITELSTVA

 

Na základě předchozího jednání se starostou města panem Jaroslavem Králem ze dne 3. prosince 2014 předkládáme Zastupitelstvu následující návrhy na změny ve způsobu jednání zastupitelstva. Všechny navrhované změny mají za cíl zprůhlednit jednání nejvyššího orgánu města a přiblížit je občanům města. Nepředpokládáme, že navrhované změny budou mít nějaký absolutní vliv na zájem občanů o dění ve městě, ale mohou být prvním krokem k větší informovanosti a angažovanosti občanů našeho města.

 

Jednací řády Zastupitelstva a Rady města dosud nejsou veřejně k dispozici na webových stránkách města. Jednací řády obsahují podstatné informace o chodu těchto institucí, které se týkají všech občanů města. Nic by nemělo bránit tomu, aby se s nimi občané seznámili. To samé se pochopitelně týká jednacího řádu Rady města.

 

Občané nemají k dispozici kontakty na jednotlivé zastupitele. Momentálně je v nabídce pouze obecná emailová adresa zastupitelstvo@benatky.cz, ze které se konkrétní dotazy na zastupitele dále předávají. Zřízení osobních emailových adres s doménou města, aby mohli občané stran svých problémů a dotazů oslovovat jednotlivé zastupitele, by neměl být pro úřad technický problém.

 

Program jednání zastupitelstva je podle našeho soudu zveřejňován v příliš obecné rovině. Občané nemohou získat jasný obraz toho, o čem bude zastupitelstvo skutečně jednat. V době tradičního zveřejnění programu (7 dní před samotným jednáním) je program Radě města znám v mnohem detailnější podobě a může být takto i zveřejněn. Pochopitelně musí být při zveřejňování detailního programu zachována ochrana osobních údajů podle zákona 101/2000 Sb.

 

Prostor pro jednání zastupitelstva by se mohl pravidelně měnit. Občané by měli mít dojem, že jednání se alespoň občas koná v krátké docházkové vzdálenosti od jejich bydliště a využít tak možnost se jednání osobně zúčastnit. Navrhujeme za místo příštího jednání Zastupitelstva jídelnu 2. ZŠ Pražská. Rada města by mohla vytipovat i další objekty v majetku města, které jsou pro jednání vhodné.

 

Prostor pro dotazy a názory občanů města musí být udílen během projednávání jednotlivých bodů, jak to odpovídá nejen stávajícímu jednacímu řádu našeho zastupitelstva (VII, 9.), ale zejména Zákonu o obcích (128/2000 Sb.) a jeho výkladu podle judikátu Krajského soudu v Ústí nad Labem z roku 2006 (15CA196/2006-35). Zároveň výklad MV ČR doporučuje omezit jednotlivé příspěvky občanů na ne méně než 5 minut (Metodické doporučení k činnosti územních správních celků 1 a 2, MV ČR 1/2009)

 

Jednání zastupitelstva musí být veřejné (Zákon o obcích, 128/2000 Sb., §93 odst. 3) a to včetně diskuse o projednávaných bodech. Občané mají, podle mého názoru, právo být svědkem celého projednávání bodu, vyjadřování postojů a názorů jednotlivých zastupitelů, nikoli jen závěru diskuse v podobě jednomyslného hlasování.

Výše zmiňovaný pokyn MV ČR samozřejmě nezakazuje „pracovní porady zastupitelstva“ (v takovém případě se ovšem nejedná o zasedání orgánu obce), ale doporučuje, aby zasedání zastupitelstva bylo veřejné, a to i v případě, že se projednávají utajované informace ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů. Je „třeba daný bod programu projednat veřejně tak, aby nebyly tyto utajované informace prozrazeny.“ Vzhledem k tomu, že zastupitelé mají k osobní dispozici předem materiály neanonymizované, neměl by to být neřešitelný technický problém.

Z těchto důvodů navrhujeme v budoucnu dále nepořádat tzv. „pracovní jednání zastupitelstva“ a uzpůsobit zejména projednávání tzv. utajovaných informací tak, aby mohly být diskutovány a hlasovány veřejně. Nemělo by tomu nic bránit.

 

Vzhledem k různé povaze jednotlivých návrhů navrhujeme hlasovat o jednotlivých bodech zvlášť.

 


NÁVRH USNESENÍ

 

Zastupitelstvo města

 

1. projednalo

předkládané změny způsobu jednání Zastupitelstva

 

2. souhlasí se

– zveřejněním jednacích řádů Zastupitelstva a Rady města

– zřízením a zveřejněním osobních emailových adres zastupitelů

– zveřejňováním programu jednání Zastupitelstva v detailnější podobě odpovídající předkládaným materiálům

– pravidelnou obměnou jednacího místa Zastupitelstva

– změnou Jednacího řádu Zastupitelstva v bodě VII/9, doplněna je věta: „Délka jednotlivého příspěvku by neměla výrazněji překročit pět minut.“

– zrušením tzv. pracovních jednání Zastupitelstva

 

3. pověřuje

Tajemníka městského úřadu

– zveřejněním jednacích řádů Zastupitelstva a Rady města na webových stránkách města

– zřízením emailových adres jednotlivých zastupitelů ve formě příjmení@benatky.cz a zveřejnění těchto adres na stránkách města

– zveřejňováním programu jednání zastupitelstva v detailnější podobě, která bude odpovídat předkládaným materiálům v době zveřejnění pozvánky

 

Starostu města

– svoláváním jednání Zastupitelstva na různých místech v katastru města

– důsledným udílením prostoru pro dotazy a vyjádření občanů po každém projednávaném bodě ještě před jeho hlasováním

– svoláváním pouze jednoho a to veřejného jednání Zastupitelstva

 

Mgr. Sylva Buriánová

zastupitelka města

Mgr. Marek Fajfr, Ph.D.

zastupitel města

m